Rakan Bersama

| Saturday, October 24, 2009


Si Kecil Tak Memahami





Bendera putih

Ketika aku bersama adikku
Aku terdengar dentuman bom
Aku bertanya ibuku
katanya itu ialah
Pembunuh dan tentera pengkhianat

Aku naik ke atas dan memandang langit
Dan aku melihat kertas melayang jatuh
Aku bertanya kepada ibu
katanya mereka suruh menyerah
Dan kamu akan dilindungi
Dan aku bertanya nenek
Bagaimana kita menyerah
katanya
Kita kibarkan bendera putih
Di atas rumah kita
Dan lebih baik berdiam diri

Perlahan-lahan aku ambil
Tudung nenekku
Dan naik ke bumbung rumah
lalu kuikat pada tiang
Dan saya kembali turun
Memegang mainan saya
Penuh air mata

Aku berkata lebih baik tidur
Sembunyi di belakang bantalku
Dan aku melihat dalam mimpi indahku
Keselamatan dan keamanan

Dan aku terbangun ketika bunyi dentumam bom
Dan nenekku menjerit
Aku berlari dan memanggil
Penduduk kampungku
Dan aku melihat setiap orang mengibarkan
Bendera putih


Setiap orang mengibarkan bendera putih!

0 Komentar: